piątek, 4 lipca 2014

Matematyka i skala staninowa

Profesor Ryszard Tadeusiewicz, polski automatyki i informatyk, trzykrotny rektor AGH w Krakowie (pl.wikipedia.org) dowodzi na swoim blogu Skąd się biorą trudności z matematyką i jak zostać szczęśliwym spawaczem?
O przyczynach na blogu, a przykład skutku trudności z matematyką: "Rozczulające było na przykład hasło przedwyborcze, że pan X po wybraniu go do Sejmu będzie dążył do tego, żeby wszyscy zarabiali powyżej średniej krajowej. Czy wszyscy Państwo dostrzegają absurdalność takiego stwierdzenia?"

Do egzaminu maturalnego 2014 r. przystąpiło prawie 300 tysięcy uczniów, w tymi zdało 71%, 19% ma prawo do przystąpienia do egzaminu w sierpniu br., tj. nie zdali tylko 1 egzaminu obowiązkowego (cke.edu.pl).


Sukces w języku polskim miało 94% uczniów a w matematyce tylko 75%. Egzamin został sprawdzony przez prawie 30 tysięcy egzaminatorów.

W roku 2012 do matury przystąpiło nieco ponad 342 tysiące zdających, o ponad 15% więcej niż w bieżącym roku. Zdawalność w 2012 r. wynosiła 80% i była o 5 pkt proc. wyższa niż w 2011 r. (stat.gov.pl).

W 2009 r. egzamin gimnazjalny zdawało 462K uczniów, w 2012 r. było 403K, a w 2014 r. już tylko 372 tysiące uczniów, o ponad 8% mniej do roku 2012.

Mediana - wartość przeciętna - z języka polskiego, w skali od 0 do 50, w 2009 r. była 33, 2010 r. 31, a w 2011 r. już tylko 25. Natomiast mediana z matematyki w 2009 r. była 25, a przez kolejne dwa lata 23.

Od 2012 r. CKE podaje wyniki w skali staninowej. "W dniach 14 i 15 maja 2002 roku przeprowadzony został pierwszy egzamin gimnazjalny. Do części humanistycznej przystąpiło 576 tys. uczniów, do matematyczno-przyrodniczej 572K uczniów. Statystyczny uczeń uzyskiwał w części humanistycznej średnio 30,17 punktów, w części matematyczno-przyrodniczej 28,16 punktów" (Teresa Chrostowska, Wykorzystanie skali staninowej do komentowania wyników egzaminu gimnazjalnego).

Na koniec zobaczmy na rozkład wyników egzaminu gimnazjalnego z 2011 roku w części matematyczno-przyrodniczej porównując do rozkładu normalnego przytoczonego przez Pana Profesora

Źródło: www.cke.edu.pl

oraz średnie wyniki dziewcząt i chłopców z roku 2013, które są bardzo do siebie zbliżone


Mediana w 2013 roku była 22,5 punktów (45%) z matematyki, z polskiego 33 (66%) podobnie jak 2009 roku; tyle, że rozkład z polskiego jest inny niż z matematyki, ale najbardziej normalnie wygląda rozkład z historii i wiedzy o społeczeństwie, również ze względu na płeć.

Tak jak zauważa profesor Tadeusiewicz w poście wyniki matury to skutek i podaje przyczynę, tak samo widzimy z osiągnięć gimnazjalnych. Również widzimy, że osiągnięcia rozkładają się prawie normalnie, a nienormalne jest uważać inaczej i pozwalać, żeby "mniejszość [mało uzdolnieni matematycznie] skutecznie narzucała większości [normalnie uzdolnieni matematycznie] zasady sprzeczne ze zdrowym rozsądkiem i z interesem społecznym" (R. Tadeusiewicz, Skąd się biorą trudności z matematyki i jak zostać szczęśliwym spawaczem?).

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.