sobota, 5 lipca 2014

Test IQ

"Pierwotnym celem tego testu było wyszukiwanie uczniów w szkołach podstawowych, którzy wymagają szczególnej pomocy w nauczaniu." (pl.wikipedia.org). Czy testy mogą rzeczywiście najlepiej, a może jedynie, nadawać się do wyszukiwania słabszych uczniów, którzy potrzebują szczególnego wsparcia, a nie do oceniania wiedzy wszystkich uczniów?!

RFM24 uważa, że "w Polsce ręcznie steruje się poziomem trudności egzaminów. Według tajnych wytycznych, co roku maturę musi zdać 80 procent przystępujących do egzaminu dojrzałości." (Tajne wytyczne, czyli ręczne sterowanie poziomem egzaminów; 25 czerwca 2013 r.). W sztuce przygotowywania zadań egzaminacyjnych Centralna Komisja Egzaminacyjna, CKE, pokazuje dlaczego RFM24 myli się podejrzewając CKE o "sterowanie zdawalnością matury". W pierwszej sesji matury 2014 zdało 71% a prawo do powtórki ma 19%, więc wystarczy żeby połowa powtarzających zdała, żeby osiągnąć 80%, o których pisze RFM24.

"Jednym z celów egzaminu gimnazjalnego, wykonywanego w formie testów, było dostarczanie zobiektywizowanej, porównywalnej informacji o osiągnięciach szkolnych uczniów gimnazjum." (Teresa Chrostowska, Wykorzystanie skali staninowej do komentowania wyników egzaminu gimnazjalnego).


Profesor Tadeusiewicz w Trudnej sztuce egzaminowania zachęca Kolegów do egzaminowania otwartego, do którego studenci muszą się ustosunkować, zamiast wypełniania arkuszy testowych, która trwa przecież tak szybko, a ich sprawdzenie może być zautomatyzowane (komputer!) więc cały egzamin przy jego testowym sposobie realizacji przebiega sprawnie i bezboleśnie. Pan Profesor "nie popiera takie sposobu kontroli wiedzy studentów, dlatego od szeregu lat przeprowadza swoje egzaminy formie prac pisemnych".

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.